Konferencja „Direct to Internationalization”, NAWA

18 października 2019 r. odbyła się piąta edycja konferencji „Direct to Internationalization”, organizowanej przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej NAWA. Tegoroczna edycja dotyczyła tematyki związanej z finansowaniem i korzyściami dla uczelni wynikającymi z zapraszania zagranicznych studentów i stypendystów NAWA w świetle ustawy 2.0. Na spotkaniu naszą uczelnię reprezentowali pracownicy Centrum Współpracy Międzynarodowej: Zenoviya Shits, Sylwia Staniaszko, Karol Maśluszczak i Jacek Wołowiec.

Pierwszą prezentację przedstawił Mariusz Zielonka, Zastępca Dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów MNiSW. Dotyczyła ona algorytmów finansowania studiów dla studentów zagranicznych i  doktorantów. Od roku akademickiego 2019/2020 dotychczasowe studia doktoranckie zastąpiono kształceniem doktorantów w szkołach doktorskich. Każdy uczestnik szkoły doktorskiej otrzymuje stypendium. Wysokość dofinansowania uczelni zależy od jej wielkości, stopnia umiędzynarodowienia i liczby przyjętych stypendystów.

Następny wykład dotyczył wpływu programów stypendialnych na renomę uczelni. Monika Tkaczyk, Kierownik Pionu Programów dla Studentów z NAWA, przedstawiła dwa główne programy stypendialne oferowane obecnie przez NAWA: stypendium im. S. Banacha i im. I. Łukasiewicza, które mają na celu wspieranie rozwoju społeczno-gospodarczego krajów rozwijających się poprzez podnoszenie poziomu wiedzy i wykształcenia obywateli. Program im. Banacha umożliwia podjęcie bezpłatnych studiów II stopnia w języku polskim, natomiast program im. Łukasiewicza oferuje możliwość podjęcia studiów II stopnia zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Oba programy poprzedzone są kursami językowo-adaptacyjnymi w Polsce (program im. Banacha - obowiązkowy miesięczny kurs językowo-adaptacyjny ze stypendium bądź roczny kurs przygotowawczy ze stypendium; program im. Łukasiewicza – kurs przygotowawczy z języka polskiego i kultury polskiej). Założeniem programów jest zarówno dofinansowanie studiów w Polsce, jak i działania wspierające umiędzynarodowienie uczelni polskich. Oba programy są ukierunkowane geograficznie: program im. Banacha jest przeznaczony dla krajów Partnerstwa Wschodniego i Bałkanów Zachodnich, program im. Łukasiewicza dla krajów rozwijających się z wyłączeniem krajów Europy i Azji Centralnej. W tej części konferencji dwie stypendystki z Gruzji i z Indonezji opowiedziały, jak otrzymanie stypendium NAWA i pobyt w Polsce wpłynęły na rozwój ich kariery naukowej.

Kolejną  prelegentką była Jolanta Buczek, analityk NAWA. Dotyczyło ono dynamiki umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego w Polsce. Zostały przedstawione różne koncepcje i podejścia do procesu umiędzynarodowienia, m.in. wg Erkol i de Witt. Proces umiędzynarodowienia to nie tylko odsetek liczby studentów z zagranicy, ale również wielopoziomowy proces relacji międzykulturowych na uczelni i w jej otoczeniu oraz poziom integracji i retencji studentów, czyli zapewnienia im pomocy w pomyślnym ukończeniu studiów. Zdaniem prowadzącej uczelnie w Polsce powinny skupić się na zwiększaniu liczby profesorów zagranicznych, publikacjach naukowych (w języku angielskim) oraz międzynarodowych programach edukacyjnych.

Politechnika Warszawska jest najbardziej umiędzynarodowioną uczelnią publiczną w Polsce, a wśród wszystkich polskich uczelni zajmuje 3 miejsce. Ogólna sytuacja umiędzynarodowienia zmienia się w ostatnich latach i wykazuje tendencje spadkowe. Według przytoczonych na konferencji danych w roku akademickim 2016/2017 umiędzynarodowienie na uczelniach w Polsce rosło średnio o ok. 24%, obecnie jest to tylko ok. 8%.

Katarzyna Aleksy, kierownik Pionu Programów dla Instytucji w NAWA, podsumowała w kolejnej prezentacji programy „Welcome 2 Poland” i ,,Nowoczesna Promocja Zagraniczna”. Program „Nowoczesna Promocja Zagraniczna” został zakończony w 2018 i zakładał wsparcie uczelni i jednostek naukowych poprzez finansowanie projektów ukierunkowanych na ich promocję za granicą. „Welcome 2 Poland” miał za zadanie m.in. podnoszenie kompetencji kadry dydaktycznej, naukowej i administracyjnej związanych z obsługą cudzoziemców, kształtowanie postaw otwartości i tolerancji oraz stworzenie „Welcome Centres” dla studentów międzynarodowych. Przedstawiciele Szkoły Głównej Handlowej, Collegium Civitas i Akademii Górniczo Hutniczej opowiedzieli o projektach, które realizowali lub nadal realizują w ramach tych programów. Na uwagę zasługuje aplikacja mobilna stworzona przez AGH „Welcome to AGH UST”, która ma na celu pomoc studentom zagranicznym w poruszaniu się po kampusie uczelni.

Na zakończenie prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, Prorektor ds. Współpracy z Zagranicą w Akademii Leona Koźmińskiego, przedstawił porady dotyczące obecnych trendów w marketingu internetowym, oraz wykorzystania mediów przez Uczelnie. Została zwrócona uwaga na trzy najważniejsze kierunki dominujące w Internecie i mediach społecznościowych – asystenci Artificial Intelligence  (chatbots: wirtualni asystenci, zadaniem których jest rozmowa z internautą przebywającym na stronie internetowej), promowanie efektów, nie środków (wartościowa treść merytoryczna), np. konkretny wzrost liczby zrekrutowanych studentów, oraz gamification czyli prezentowanie uczelni lub instruowanie kandydatów i studentów m. in. o procesie rekrutacji bądź topografii uczelni z wykorzystaniem gier czy konkursów.

NAWA_d2i_1 (1)
72785229_472575746801888_3276262948162502656_n (1)