Podsumowanie międzynarodowej szkoły letniej ENHANCE BLUE-GREEN-IN CLIMATE CHANGE SUMMER SCHOOL 2024 na PW

W dn. 1-31 lipca 2024 r. Politechnika Warszawska we współpracy z Politechniką w Akwizgranie i Politechniką w Walencji zorganizowała III edycję interdyscyplinarnej międzynarodowej szkoły letniej ENHANCE BLUE-GREEN-IN CLIMATE CHANGE SUMMER SCHOOL 2024. W tym roku skupiliśmy się na rozwiązaniach problemów klimatycznych inspirowanych naturą. Punktami odniesienia były obieg wody i rola zieleni. Studenci obserwowali Warszawę z punktu widzenia oddziaływania ekosystemu metropolii na społeczność lokalną. Stronę organizacyjną wydarzenia koordynowali pracownicy Centrum Współpracy Międzynarodowej - Anna Smulska i Piotr Szczepański.

Zobacz GALERIĘ ZDJĘĆ.

Zobacz wywiady z uczestnikami:
Anna Balatckaia_mp4
Deniz Shenodjakli_mp4
Ivanna Papushenko_mp4
Nitisha Sai Kiran Srikurmam_mp4
Selcen Fidan_mp4
Urszula Hajdukiewicz_mp4

1

Uczestnicy Szkoły letniej ENHANCE BLUE-GREEN-IN CLIMATE CHANGE SUMMER SCHOOL 2024 w ogrodach BUW-u. Fot. Piotr Szczepański.

Szkoła letnia była prowadzona w języku angielskim i składała się z trzech części. W pierwszej części online (1-2 i 11 lipca) studenci zostali wprowadzeni w rozwiązania inspirowane naturą i w tematykę zarządzania odpadami. Zajęcia prowadzili mentorzy z PW oraz zaproszeni goście z uczelni partnerskich ENHANCE: dr Verônica Garcia Donoso i Caner Telli z Politechniki w Akwizgranie oraz prof. Javier Rodrigo Ilarri z Politechniki w Walencji. Przedstawicielki  Biura Architektury i Planowania z Urzędu Miasta Warszawy - dr Agnieszka Kowalewska i Monika Konrad - opowiedziały o znaczeniu terenów zielonych i wody w rozwoju przestrzennym Warszawy.

2

W oczekiwaniu na pierwsze zajęcia Szkoły Letniej. Fot. Agata Żak.

Druga część szkoły letniej (15-19 lipca) odbyła się w Warszawie. Była ona prowadzona przez zespół mentorów z Politechniki Warszawskiej w składzie: dr hab. inż. Mariusz Kaleta z Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych, dr inż. arch. Anna Cudny i dr inż. arch. Artur Jerzy Filip z Wydziału Architektury, dr inż. Anna Rolewicz-Kalińska z Wydziału Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska, mgr Katarzyna Bargieł z Zakładu Kartografii na Wydziale Geodezji i Kartografii. 

3

Rejs statkiem po Wiśle. Fot. Piotr Szczepański.

4

Zwiedzanie ogrodów na dachu BUW-u z Barbarą Siedlicką. Fot. Piotr Szczepański.

Pierwszy dzień był dniem organizacyjnym. Drugiego dnia odbyły się zajęcia terenowe - rejs statkiem po Wiśle z przewodnikiem i zwiedzanie ogrodów Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego z Barbarą Siedlicką, kierowniczką Ogrodów Biblioteki Uniwersyteckiej. Zajęcia te miały na celu obserwację zmian klimatycznych i rozwiązań problemów klimatycznych w kontekście metropolii warszawskiej. Ważnym elementem drugiego dnia szkoły letniej była wizyta studyjna w Otwartej Pracowni Jazdów, prowadzonej przez Koło Naukowe Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Mateusz Potempski - student Wydziału Architektury i gospodarz pracowni - opowiedział o historii i codziennym funkcjonowaniu pracowni oraz o znaczeniu Jazdowa dla Warszawy i jej mieszkańców w kontekście zmian klimatycznych.

5

Wizyta studyjna w Otwartej Pracowni Jazdów. Fot. Piotr Szczepański.

W trzecim dniu zajęcia prowadził prof. Javier Rodrigo Ilarri, pracownik naukowy Wydziału Inżynierii Wodnej i Środowiskowej Politechniki w Walencji. Były one poświęcone najciekawszym rozwiązaniom stosowanym w gospodarce odpadami.

6

Prezentacje grupowe. Fot. Piotr Szczepański.

Dzień czwarty poświęcony był prototypowaniu i testowaniu pomysłów zespołów.

Ostatniego dnia części stacjonarnej studenci przedstawili aktualny stan prac nad prezentacjami grupowymi i wzięli udział w quizie na temat Warszawy.

7

Prof. Javier Rodrigo Ilarri (UPV) opowiada o zarządzaniu odpadami. Fot. Piotr Szczepański.

W trzeciej części szkoły letniej (online, 22-26 lipca br.) studenci pracowali nad projektami grupowymi w formie filmów. Końcowe prezentacje projektów studenci przedstawili w dn. 31 lipca 2024 r.

8

Grupowe prezentacje projektów. Fot. Piotr Szczepański.

W zajęciach szkoły letniej wzięło udział 21 studentów z 5 uczelni konsorcjum ENHANCE z 4 krajów. Za udział w szkole letniej studenci otrzymali 4 punkty ECTS.

Zespół mentorów z Politechniki Warszawskiej podsumował szkołę letnią następująco:

Uczestnicy szkoły letniej w tym roku wykazali się bardzo dużym zaangażowaniem i chęcią pogłębiania wiedzy dotyczącej zmian klimatu. Pracowali bardzo aktywnie w interdyscyplinarnych zespołach projektowych poszukując najlepszych rozwiązań dla zidentyfikowanych problemów. Patrzyli na problemy przez pryzmat społeczności, do których należą. W czasie pobytu w Warszawie mieli też okazję doświadczyć, jak odczuwa się miejską wyspę ciepła. Jesteśmy pod dużym wrażeniem ich otwartości w myśleniu, aktywnego podejścia do zadań i pozytywnej energii.

9

Zakończenie II części szkoły letniej na PW. Fot. Piotr Szczepański.

Poniżej opinie studentów - uczestników tegorocznej szkoły letniej:

Attending the Summer School in Warszawa was a game-changer! Warm people, enriching experiences, and nourishing knowledge made it unforgettable. I tackled problems in new ways and hit exciting milestones. Plus, the cultural exchange with classmates and locals opened up fresh perspectives and endless possibilities. Best decision ever!
Nitisha Sai Kiran Srikurmam, RWTH Aachen

One of the biggest benefits I gained from participating in the summer school at WUT was the opportunity to network and increase my awareness about various topics in sustainability. I particularly enjoyed the group work and interactive exercises, which facilitated a hands-on learning experience and enhanced my collaboration skills. Additionally, I was impressed by Poland, particularly Warsaw, which I found to be a dynamic city with beautiful parks and good public transportation.
Ege Kandemir, NTNU Trondheim

Our project was on the wider topic "Urban heat island effect" and how can we tackle urban heat islands to create more climate resilient cities. We came up with the solution of "Urban gardens" and explored how urban gardens can help lower the temperatures and why they are relevant now more than ever. (...) I got to work with the interdisciplinary team and learnt new ways to think about a problem and find a solution for it. More specifically, how to narrow down a wider problem into a more specific one and then work on it.
Ibtsam Saeed, RWTH Aachen

I am enrolled at RWTH Aachen for my master's in Management and Engineering in Production Systems (MME-PS). I previously attended summer school at Chalmers University and was aware of the fantastic opportunities the Enhance Alliance Institute provided. Climate change is a topic that everyone is aware of, but we still see its adverse effects. To provide my invaluable contribution to the topic, I planned to attend the Summer School organized by the Warsaw University of Technology. The week was filled with learning lessons, workshops, and social activities. It was a fantastic experience with students throughout the different Enhance Alliance colleges. It was my first time in Poland, and I experienced the Warm, welcoming nature of students, Teachers, and administrative staff. The summer school was well-planned and organized, including essential and required activities. I never realized the vastness of this topic, but I finally worked with my team, "Climate Enhancers," on a project to promote sustainable fashion. We aim to make people aware of the amount of water they are wearing, i.e., how much water was used to manufacture the clothes they are currently wearing. I hope our group efforts will be milestones in tackling the adverse impact. I recommend students attend this summer school to learn, explore, and contribute.
Phulchand Saraswati, RWTH Aachen

Zobacz również:

I edycja szkoły letniej CLIMATE CHANGE 2021: TUTAJ.
II edycja szkoły letniej CLIMATE CHANGE 2023: TUTAJ.