Podsumowanie międzynarodowej szkoły letniej ENHANCE Summer School 'Green Campus 2.0’ na PW
W dn. 1-18 lipca 2025 r. Politechnika Warszawska we współpracy z Politechniką w Akwizgranie i Politechniką w Walencji zorganizowała IV edycję interdyscyplinarnej międzynarodowej szkoły letniej ENHANCE Summer School 'Green Campus 2.0 - Rethinking Campus Through Nature & Efficiency'.
Zdjęcia do pobrania:
Uczestnicy szkoły letnią z wizytą studyjną na Polu Mokotowskim. Fot. Piotr Szczepański.
W tym roku skupiliśmy się na rozwiązaniach problemów klimatycznych inspirowanych przestrzenią i architekturą na kampusach uczelni. Punktem odniesienia była pierwsza edycja szkoły letniej z 2021 r. Studenci obserwowali Warszawę z punktu widzenia kampusu PW i jego lokalnych przestrzennych i środowiskowych uwarunkowań. Stronę organizacyjną wydarzenia koordynowali pracownicy Centrum Współpracy Międzynarodowej - Anna Smulska i Piotr Szczepański.
Fot. Piotr Szczepański.
Szkoła letnia była prowadzona w języku angielskim i składała się z trzech części. W pierwszej części online (1-3 lipca) studenci zostali wprowadzeni w rozwiązania inspirowane naturą i w tematykę zarządzania odpadami. Ponadto zdobyli podstawową wiedzę na temat zmian klimatu i ich złożoności w kontekście funkcjonowania lokalnych systemów oraz rozwiązań opartych na przyrodzie, eko-projektowania i gospodarki o obiegu zamkniętym. Zajęcia prowadzili mentorzy z PW oraz zaproszeni goście z uczelni partnerskich ENHANCE: dr Verônica Garcia Donoso i Caner Telli z Politechniki w Akwizgranie oraz prof. Javier Rodrigo Ilarri z Politechniki w Walencji, a także dr inż. Krystyna Lelicińska-Serafin z Wydziału Inżynierii Środowiska.
Druga część szkoły letniej (7-11 lipca) odbyła się na kampusie w Warszawie. Była ona prowadzona przez zespół mentorów z PW w składzie: dr hab. inż. Mariusz Kaleta z Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych, dr inż. arch. Anna Cudny i dr inż. arch. Artur Jerzy Filip z Wydziału Architektury, dr inż. Anna Rolewicz-Kalińska z Wydziału Inżynierii Środowiska oraz mgr Katarzyna Bargieł z Zakładu Kartografii na Wydziale Geodezji i Kartografii.
Spotkanie na Jazdowie. Fot. Piotr Szczepański.
Pierwszy dzień był dniem organizacyjnym. Drugiego dnia odbyły się zajęcia terenowe. Zajęcia te miały na celu obserwację zmian klimatycznych i rozwiązań problemów klimatycznych w kontekście metropolii warszawskiej i kampusu PW. Ważnym elementem drugiego dnia szkoły letniej była wizyta studyjna w Otwartej Pracowni Jazdów, prowadzonej przez Koło Naukowe Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Mateusz Potempski - student Wydziału Architektury i gospodarz pracowni - opowiedział o historii i codziennym funkcjonowaniu pracowni oraz o znaczeniu Jazdowa dla Warszawy i jej mieszkańców w kontekście zmian klimatycznych.
Zajęcia z prof. Javierem Rodrigo Ilarrim. Fot. Piotr Szczepański.
W trzecim dniu zajęcia prowadził prof. Javier Rodrigo Ilarri, pracownik naukowy Wydziału Inżynierii Wodnej i Środowiskowej Politechniki w Walencji. Były one poświęcone najciekawszym rozwiązaniom stosowanym w gospodarce odpadami.
Dzień czwarty poświęcony był prototypowaniu i testowaniu pomysłów zespołów.
Prezentacja filmów. Fot. Piotr Szczepański.
Ostatniego dnia części stacjonarnej studenci przedstawili aktualny stan prac nad projektami końcowymi i wzięli udział w quizie na temat Warszawy.
W trzeciej części szkoły letniej (online, 14-17 lipca br.) studenci pracowali nad projektami grupowymi w formie filmów. Końcowe prezentacje projektów przedstawili w dn. 18 lipca 2025 r.
W zajęciach szkoły letniej wzięło udział 22 studentów z 8 uczelni konsorcjum ENHANCE, z 7 krajów. Za udział w szkole letniej studenci otrzymali 4 punkty ECTS.
Uczestnicy szkoły letniej ENHANCE Summer School 'Green Campus 2.0' 2025. Fot. Piotr Szczepański.