Sprawozdanie NCUT 2018-2019

Katarzyna Magdalena Radziwonka

Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej

Studia Magisterskie, II Rok

Sprawozdanie z wymiany studenckiej na North China Uniersity of Technology w Pekinie

Dnia 10 września 2018 roku rozpoczęłam naukę na North China University of Technology w Pekinie w ramach wymiany studenckiej. Nauka na NCUT była możliwa dzięki współpracy między w. w. uczelnią a Politechnika Warszawską, organizowaną przez Centrum Współpracy Międzynarodowej Politechniki Warszawskiej.

Wymiana studencka była spełnieniem mojego małego marzenia, aby poznać inny model nauczania poza Europą oraz dała możliwość zobaczenia i poczucia całkowicie innej kultury.

Kampus NCUT zlokalizowany jest na zachodnich obrzeżach Pekinu w dystrykcie Shijingshan. Jest on ogromnym terenem zagospodarowanym kilkunastopiętrowymi budynkami różnych wydziałów technicznych i przypomina małą enklawę oświaty. Jego centrum stanowi plac oraz park, a większość dróg wewnętrznych jest zazielenione, co jest niewątpliwym estetycznym atutem kampusu.

Uczelnia NCUT całkiem niedawno rozpoczęła współpracę z uczelnią PW, dlatego jej program nauczania dla studentów przyjeżdżających na wymianę jest dość ubogi. Uczelnia jest otwarta na studentów przyjeżdżających z zagranicy na naukę w pełnym cyklu, natomiast nie jest jeszcze wystarczająco przygotowana na studentów z wymian międzynarodowych. Nie istnieją żadne grupy dla takich studentów, jak również nie są organizowane spotkania integracyjne (co zazwyczaj się dzieje na innych uczelniach, np. europejskich, azjatyckich, takich jak japońskich, tajwańskich czy innych).

Zajęcia dla obcokrajowców są prowadzone przez nauczyciel chińskich lub zagranicznych (przykładowo: zajęcia seminaryjne prowadzone były przez nauczycieli chińskich, natomiast zajęcia projektowe przez nauczycieli europejskich). Wszystkie lekcje opierały się głównie na pracy własnej. Seminaria polegały na przygotowywaniu przez studentów prezentacji oraz przedstawianiu ich, a zaliczeniem przedmiotów były wypracowania. Zajęcia projektowe polegały na odbywaniu korekt, wykonywaniu prezentacji, a zaliczeniem były projekty architektoniczne oraz publiczna prezentacja.

Zajęcia na NCUT pozwoliły mi przede wszystkim zapoznać się z innym stylem projektowania. Design państw dalekiego wschodu mocno różni się od europejskiego. Europejski jest tam nazywany jako „racjonalny”, „grzeczny”, „po-minimum”. Prowadzący zachęcali mnie więc do odważniejszych decyzji projektowych co było ciekawym doświadczeniem. Zobaczyłam też tendencje projektowe studentów w grupach projektowych na NCUT, które były znacznie bardziej wirtuozyjne (i czasem nawet zbyt ideologiczne) niż projekty studentów polskich.

W trakcie pobytu w Pekinie miałam również okazję poznać ludzi z przeróżnych krajów świata, np. ze środkowej Afryki, środkowej Azji czy Ameryki. Rozmowy z nimi były prawie tak cenne jak zwiedzanie, gdyż przybliżyły mi problemy ich krajów, zwyczaje i odrobinę kulturę. Wydarzeniem wspomagającym takie rozmowy był International Day organizowany przez uczelnię NCUT. Studenci z każdej narodowości mogli zaprezentować swój kraj na placu głównym, a forma wydarzenia miała charakter targów. Studenci przygotowywali narodowe dania, pokazywali narodowe stroje, odtwarzali muzykę, opowiadali o ustrojach politycznych…

Dzięki wymianie studenckiej mogłam pozwolić sobie na zwiedzanie Pekinu oraz innych miast jak Datong czy Tianjin, a także poznawać różnorodną kuchnię chińską, co jest bardzo ważne w doświadczaniu nowej kultury. Uczelnia NCUT zorganizowała też trzy wycieczki do miejsc turystycznych w Pekinie. Rząd chiński przyznał mi także stypendium, co mocno udogodniło zwiedzanie oraz codzienne życie w Pekinie.

Podsumowując, wymiana studencka na NCUT pozwoliła mi zapoznać się z kulturą Chin, dała możliwość poznania nowych nauczycieli oraz studentów z różnych krajów, zdecydowanie poszerzyła moje horyzonty i otworzyła oczy na sprawy innych państw oraz na historię niektórych z nich. Wymiana nie była tylko nauką, lecz była doświadczeniem.